איך נקבע גובה המזונות בהליך גירושין? מתי אני זכאית למזונות אישה? והאם יש מזונות במשמורת משותפת?

קצת סדר בבלאגן:

מזונות ילדים משולמים לילדים. מזונות אישה ישולמו לאישה במקרים שבהם היא נתמכת כלכלית על ידי בעלה ואין לה הכנסה משלה, או במקרה שרמת החיים שהיא הורגלה אליה גבוהה מהשכר שהיא משתכרת והיא צריכה תוספת להכנסה שלה.

לפי דין תורה, בעוד שמזונות אישה ייקבעו על פי רמת החיים של האישה, וההוצאות שלה על פי הרף שנקבע בבית הצדדים, הרי שמזונות ילדים נקבעים על פי צורכי הילדים, ולא לפי רמת החיים שהורגלו אליה.

הפסיקה מעדכנת כל הזמן את סכומי המזונות המינימליים לילדים שלגביהם לא נדרשת הוכחה לבית המשפט. הסכום היום עבור צרכים הכרחיים נע בין 1200 ל 1400 לילד, אבל במשפחה שיש בה יותר מילד אחד, לא מדובר במכפלה של הסכום לפי כמות הילדים אלא באיזון בין כל הילדים, בדיוק שכמו שסיר המרק מכיל אמנם הרבה רכיבים אבל כדי להכין עוד מרק נדרש רק להוסיף לו מים.

מלבד סכום הבסיס שקרוי צרכים הכרחיים, ישנן הוצאות נוספות שבתי המשפט בוחנים, כמו למשל הוצאה עבור מדור.

מדור הוא אותו רכיב עבור מגורים, שכירות או משכנתא. גם בעניין זה נקבעו בפסיקה דרכים לחישוב החלקים שיש לשלם עבור מדור – ילד אחד 33%, שני ילדים 40% שלושה ילדים ומעלה 50%. יש מקרים שבהם גם אם משולמת שכירות או משכנתא יהיה חיוב במדור.

רכיב נוסף שמתווסף למזונות ההכרחיים הוא עבור הוצאות חינוך. מדובר בהוצאות שלרוב מתחלקות בחלקים שווים בין ההורים. יחד עם זאת כדאי לדעת שניתן להגביל את היקף ההוצאות האלו, וזאת  כדי שלא להטיל מעמסה כלכלית מופרזת על אחד ההורים. כך אפשר להגביל מספר חוגים, היקף סכום תשלום לקייטנות ואף ניתן להתחשב במענקים שמקבלות נשים גרושות מביטוח לאומי כמענק חינוך בתחילת שנה.

בהוצאות רפואיות חריגות יישאו הורים בחלקים שווים. אני ממליצה בחום לכל הזוגות המתגרשים לערוך ביטוח רפואי פרטי בנוסף לביטוח המשלים של קופת החולים. מדובר אמנם בהוצאה חודשית נוספת, אך היא יכולה לחסוך לשני ההורים הוצאות גבוהות במקרים רבים שקופת החולים לא מממנת.

ומה לגבי משמורת משותפת, האם גם אז יש לשלם מזונות?

הרוח הנושבת היא לכיוון אחריות הורית משותפת אך לא בכל מקרה בו ההורים חולקים את זמני השהות עם הילדים, לא יהיה תשלום מזונות.

בפסיקה נקבעו מקרים שבהם נוכח מצב כלכלי טוב של האם מזה של האב, לא נפסקו מזונות שהאב ישלם, גם במקרים אחרים בהם טיפלתי הגיעו זוגות להסכמה שכל אחד ישא בהוצאות הילדים כשהם שוהים אצלו ושניהם יחד ישאו בכל הוצאות החינוך והרפואה. בפסיקה נקבע שבמקרים של משמורת משותפת יכול ביהמ"ש להפחית בין 25  ל 50 אחוזים מסכומי המזונות הרגילים שנפסקים כשאין משמורת משותפת.

כדי שתוכלו לדעת מה עשוי להיות גובה המזונות במקרה שלכם, צריך לקבל מכם מידע מלא אודות ההכנסות וההוצאות של שני ההורים,  פירוט לגבי הצרכים של הילדים שלכם, וידיעה לגבי היקף חלוקת זמני השהות של שני ההורים עם הילדים.

רק ייעוץ פרטני יוכל להבהיר לכם את מצבכם המשפטי.

לקבלת ייעוץ משפטי אישי , התקשרו.

אהבתם? שתפו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

עוד מתוך המדריך:

אנחנו גרושים – מה עושים כשהילד שלי מסרב להיות איתי בקשר ?

טיבם של סיטואציות כאלו להתגלגל ולהתנפח ומהר מאד כולם נפגעים מהמצב ומתקשים להחזיר את הגלגל לאחור. לכן חשוב ואפילו קריטי מאד לטפל במצבים האלו מיידית כשהם מתחילים, כשהסיכוי לחידוש קשר גדול מהסיכון לסרבנות קשר ונתק מוחלט.

מה קורה בפגישת ייעוץ עם עורך דין גירושין?

לפגישות הייעוץ כדאי להגיע עם רשימת שאלות שרציתם לקבל מענה עליהם, כדאי גם במקרים של בלבול או סערת רגשות להגיע בליווי אדם קרוב שיוכל לחזור לאחר הפגישה על עיקריה בפניכם, למקרה שלא הייתם מרוכזים להקשיב לדברים שנאמרו.

יש לכם שאלה?

כתבו לי!