המלצות זהב לפני מתן עדות בבית משפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני

הכלל הראשון – רעננו את זכרונכם

כנראה שעבר זמן מאז שהגשתם כתב תביעה או כתב הגנה ועד שהגעתם לחקירה או עדות. מומלץ וצריך לעיין בכל המסמכים הרלוונטיים אשר הוצגו בפניכם בעבר או מסמכים שעליהם חתמת, כמו תצהיר למשל.

זכרו כי מותר לכם לעיין במסמכים שלכם ומותר לכם להחזיק בידכם במהלך העדות את המסמכים שאתם נשאלים לגביהם.

מצד שני, אל תחזיקו בזמן העדות מסמכים שאתם לא רוצים שיגיעו לצד השני, כי ביהמ"ש רשאי לבקש שתגישו לו כל מסמך שאתם מדברים עליו או מציינים שיש לכם באולם בית המשפט..

הכלל השני- תתכוננו לעדות!

תתכוננו  כראוי לעדות, גם לבד וגם בעזרת עורך הדין המייצג אתכם.

בררו מראש עם מי שמייצג אתכם איך יתנהל הדיון, שאלו שאלות של פרוצדורה, כמה זמן תהיו בביהמ"ש ?איך מגיעים לבית המשפט? מי השופט? 

אני אפילו ממליצה שתעשו סימולציה לפני העדות עם עורכך הדין המייצג אתכם.

כלל רביעי –  נא להתלבש בהתאם

יש להקפיד על הופעה נאותה ומכבדת. אין צורך לצאת מגדרכם בלבוש לקראת השופט אבל זכרו שאין הזדמנות שניה לעשות רושם ראשוני, זה עובד גם על השופט, הרי גם הם בני אדם.

כלל חמישי – אמרו את האמת

בסרטים אמריקאים משביעים בבית המשפט לומר את האמת את כל האמת ורק את האמת. בבתי המשפט בישראל אמנם לא משביעים אבל בהחלט מזהירים את העד לפני העדות שעליו להעיד את האמת. תפקידך בזמן העדות הוא לסייע לבית המשפט להגיע לחקר האמת.

אז כדאי שתאמר אמת, תעיד ללא משוא פנים, ולא תנסה להתחכם בתשובות ערמומיות או מבלבלות. אל תשכחו שבסופו של יום, השופט יושב בכסאו ובוחן את מהימנות העדות שלכם גם מהדרך שבה היא נמסרת.

כלל שישי – גם אם אתה לא יודע או זוכר, הכל בסדר.

אם את לא זוכרת מה היה או שאת לא יודעת מה קרה בדיוק עני בכנות "לא זוכרת" "אני לא יודעת". מצד שני אם כל עדותך תהיה רצופה בתשובות מהסוג הזה עשוי ביהמ"ש להתרשם שיש כאן ניסיון להסתיר את האמת, וזה יכול להיזקף לחובתכם.

כלל שביעי – בבית המשפט מעידים על עובדות

אתם נדרשים להעיד על מה שידוע לכם כעובדות ולא להסיק מסקנות או לשער השערות. צריך להשתדל לא לחוות דעה אישית ומסקנות מהתנהגות של אחרים ובוודאי לא בנושאים שבהם נדרשת מומחיות, נניח רפואית או כלכלית, שאין לכם. השאירו את מלאכת הסקת המסקנות לשופט.

כלל שמיני – יש לנהוג בכבוד לשופט ולדיינים

לשופטים ולדיינים קראו אדוני או גברתי או במקרה של מספר דיינים / שופטים אמרו כבודכם. גם אם עורך הדין בצד השני נוהג בזלזול ומרגיז אתכם נורא, השתדלו לשמור על קור רוח ואיפוק ולנהוג בכבוד, אתכם מכבדים את עצמכם קודם כל. גם אם נשאלת שאלה קשה או רגישה, ונדמה שעורך הדין מחפש איך לעקוץ אתכם, אל תתווכחו איתו ואל תעליבו.

גם אם מרגיש לך כי עורך הדין שחוקר אותך "תוקף" אותך, זכור כי הוא מבצע את עבודתו, ואתה היית רוצה שעורך דין מטעמך יבצע עבורך גם הוא את עבודתו בחקירה טובה.

כלל תשיעי –  אם אתם מרגישים מותקפים בשאלות בקשו עזרה מהשופט

אם אתם מרגישים בזמן חקירה הצקה או חזרה מיותרת על שאלות שכבר השבתם עליהן, אתם רשאים לפנות ישירות לשופט או לדיין לבקש התייחסותו לעניין. ביהמ"ש הוא הגורם המוסמך במהלך העדות אם הוא מתרשם מפגיעה או הצקה לעד. כדאי גם שעורך הדין שלך יהיה דרוך להגיש התנגדות במקרים של שאלות לא רלוונטיות או מטעות.

כלל עשירי – דברו בעברית נקייה.

הקפידו לדבר בשפה ברורה ובצורה ברורה ככל שניתן. יש לענות לשאלות שאתם נשאלים בענייניות ובצורה קצרה. אין צורך לספק אינפורמציה שלא נשאלת עליה. יש לענות רק למה ששאלו אותך לגביו, אל תענה למה שלא נשאלת.

הקשב בזהירות לשאלות שנשאלת ורק לאחר מכן ולאחר שהבנת מה שאלו אותך ענה. אם השאלה לא ברורה לך אתה רשאי לבקש הסבר ולומר כי אינך מבין מה השאלה.

אל תענה לשאלות שהן סתומות או מבלבלות. אל תמהר לתת תשובה "מהמותן" לפני שחשבת. אתה זכאי וצריך לחשוב לפני שתענה

שימו לב לשפת הגוף שלכם בעדות. השתדלו לעמוד זקוף, לא להשפיל מבט, לא להתרגז ולאבד את קור הרוח ולשמור על סבלנותך, נסו לא להתמקד רק בניירת שלפניכם אלא להרים את הראש ולהסתכל על עורך הדין בזמן שהוא שואל את השאלה.

אהבתם? שתפו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

עוד מתוך המדריך:

אנחנו גרושים – מה עושים כשהילד שלי מסרב להיות איתי בקשר ?

טיבם של סיטואציות כאלו להתגלגל ולהתנפח ומהר מאד כולם נפגעים מהמצב ומתקשים להחזיר את הגלגל לאחור. לכן חשוב ואפילו קריטי מאד לטפל במצבים האלו מיידית כשהם מתחילים, כשהסיכוי לחידוש קשר גדול מהסיכון לסרבנות קשר ונתק מוחלט.

מה קורה בפגישת ייעוץ עם עורך דין גירושין?

לפגישות הייעוץ כדאי להגיע עם רשימת שאלות שרציתם לקבל מענה עליהם, כדאי גם במקרים של בלבול או סערת רגשות להגיע בליווי אדם קרוב שיוכל לחזור לאחר הפגישה על עיקריה בפניכם, למקרה שלא הייתם מרוכזים להקשיב לדברים שנאמרו.

יש לכם שאלה?

כתבו לי!